Sunday, March 14, 2010

posting di wad mental

Posting di wad psyikatrik dan mental,kuantan

March 2010

Mula2 posting di klinik psykatrik. Selain dari klinik, ada pusat pembahagian methadone iaitu dadah jenis senthetic bagi mengggantikan ketagihan morphine,heroin dan cocaine. Methadone adalah dadah jenis shentehetc yg mempunyai sifat yg sama kecuali dapat kurangkan ketagihan kepada drug addict supaya mereka dapat bekerja utk 1 hari. Tempoh percubaan utk pengambilan meethadone adalah 2 minggu. Methadone adalah utk merawat ketagihan ketika pesakit bekerja. Jadi ia tahan utk 1 hari sahaja sekali minum. Minum pulak perlu dilakukan di hadpaan pharmasi di klinik methadone. Pengambilan methadone ini adalah tiap2 hari sebelum mereka pergi kerja. Menurut encik MA yg bertugas ketika itu, methadone hanya di beri jika ujian air kencing –ve dadah. Jika positif mereka perlu dtg lagi 3 hari utk buat clearance. Sebelum methadone di beri kepada pesakit, ujian LFT or liver funtion test perlu di lakukan kerana jika abnormal, rawatan methadone tidak perlu kpd pesakit itu kerana boleh membahayakan nyawa. Menurutnya lagi, mngikut kajian, Rawatan methadone jimat jika dibandinkan dgn kos rehabilatasi di pusat serenti. Jika sebulan modal utk methadone rm200 utk seorang, manakala pusat serenti rm5000. Terdapat macam2 taktik drug addict utk meneutral kan urine, salah 1 nya adalah dengan meletakkan syiling ke dlm bekas urine. Perah limau nipis dan taktik itu berjaya. Utk mengelakan itu berlaku, mereka perlu melakukan urine dalam pemerhatian kakitangan.

Di klinik dgn pesakit dan Doctor Ramli
Ada seorang pesakit dtg dgn ayahnya. Dia mempunyai masalah agoraphobia dimana dia takut utk ke tempat awam yg ramai org. jd doctor menasihatkan dia utk pegi ketempat bandar sorg diri tanpa di temani ayah nya. Dia badannya gempal dan dia ada masalah schizopherinia. Doctor telah menambah dos ubat supaya dia lebih berani utk keluar. Dia adalah seorang pelajar yg mempunyai kelulusan pertanian vokasional. Dia berumur 20 tahun, nama dia saya tak igt. Dia juga ada mengambil ubat yg tidak sepatutnya dia ambil kerana ubat itu boleh menambahkan berat badannya. Ubt itu diambil di klinik sewaktu umur 12 thn dulu. Menurut Dr lagi, pesakit keaadan pesakit semakin baik jika di bandingkan 3 bulan lalu. 3 bln lalu pesakit tidak byk bercakap, muram, tanya sepatah jwb sepatah. Tapi pada hari ini pewsakit byk ckp. Doctor byk menanyakan open question utk melihat respons.

Di wad laki dan wanita.
Mengenali pesakit yg bernama khairul, anuar, mat, nabil, semua adalah nama gelaran mereka. Di wad laki. Ramai lagi. Ada seorang pakcik, dia ada masalah schizo. Dia menceritakan yang ada anak PM najib kerja di wad itu. Dan dia sentiasa sebut mengenai parlimen. Dia juga menyebut yg dia kenal hussein on dan Abdul Razak. Usia pakcik tu dalm 60 thn. Anuar pula ada mslh stupor. Mat ada dgr suara dan mood ide boleh berubah. Dia yg marahkan cikgu dan kemudian melarikan diri waktu waktu exercise di rehab centre. Seorang cina ada masalah obssevie compulsive disorder. Dia ulang tindakkan nya seperti memakai selipar berulang kali dan keluar masuk depan pintu byk kali.

Di wad wanita pula mengenali ain, putri,mimi dan ramai lagi nama gelaran mereka. Ada yang usia muda, sangat kesian kerana mereka masih muda dan jauh lagu perjalan hidup. Tempoh yg sekejap posting di sana cukup membuat kan saya berat hati utk meninggalkan mereka. Perempuan ramai yg ada masalah bipolar disorder, ttb mood berubah dan marah dan pukul2 org. ada yg hyperactive. Ada yg beri saya nota supaya belajar bersungguh dalam peperiksaan, wanita tak nampak sangat sakit mental tapi laki nampak. Saya sentiasa mendoakan supaya mereka sembuh laki dan perempuan.

No comments:

Post a Comment

Sekitar majlis akad nikah dan kenduri kahwin

Alhamdullilah dengan sekali nafas aku telah selamat di ijabkabulkan dengan Isteriku Husna Bt Lutfi pukul 11 pagi pada 11 ogos...