Sunday, December 19, 2010

Last Management praktikal di temerloh


21 September 22, 2010 hari isnin. Hari 1 st posting management aku di wad K14 multidiciplin di temerloh,hoshas. Wad ni adalah day care dl, tapi sbb kn semakin ramai pesakit di Malaysia 2 lagi wad di buka di cn. Ade improvement sbb smkn ramai org sakit kt mlysia. Mmg aku dapat rasakan lain lain posting yg seblum2 ni. Sbb kali ni kene manage, mcm jadi manager la. Mmg bsy x menang tgn nk setelkan pt, aku di tempat aku incas ade 5 org pt. 1 under psy. Pada pagi cmcm bese amik report, then buat bed making. During buat bed, aku ask junior student nus to do sponging or jus lap2 one of the pt. but they buat muke kt aku. Aku pun terus mls nk suruh diorg wat keje. Lantak la diorg, bukan aku suruh sbb aku senior, tapi sbb dlm mx kene delegate tugas kepada org yg sepatutnye dpt tgs. 1 st day aku pas report.. ketar2 beb.. hahahahak… mcm x caye lak..tp hari kedua dah ok, ade confident pas report.. huhu..

23 sep, aku keje shift pagi. Masa pass report, staff nurse mlm ckp ade pt name die Z****** turun dari katil dan merangkak ke arah tempat yg tak tahu mane. Then pt ni di letakkan under psykatric. Hari yg same dlm pkl 10, dr nk insert tiub kt hidung utk mkn, tp die melawan. Tgn die dh di ikat sbb die bertindak ganas. Di sbb kn 3 hari x mkn n mnm, bdn die spttnye lemah. Tp masa buat ryles tiub bdn die sgt kuat. Shgga kami 4 org staff lelaki, 2 Doc, 2 student nus pgg die utk msk kn tiub still x boleh. Die melawan. Tenaga yg pelik aku dpt rase kan dan sgt kuat utk org yg berumur 60 thn dan x mkn 3 hari. Kita kalau puasa pun mcm tidak ade tenaga.Ubt pun die x mkn, jadi macam mane nk sembuh. Selepas 2 hari, aku tgk pt ni dh ok. X di ikat tgn2 die. Pelik betul. Macam mana boleh sembuh.

24 sep,kali ini aku manage pt kt isolation. Patient kt dlm tu semua infectious. Masa aku manage, ade 5 pt, then discharge tgl la 3 org. 2 HIV po+ pt. semua sbb dadah. DADAH tu MUSUH NEGARA!! Mcm biasa manage pt gn, gune precaustion. Ubat2 yg biasa utk diorg ni bacterin, pe lagi ek, lupe plak. Ade byk bende blaja dari diorg ni. Ubt2 yg pelik2 sbb x dpt jmp di pt yg bese. Bile dh nk hbs shift ade masa free aku pun borak-borak dgn isteri pesakit yg bernama A**** 36 thn, pt tu kelihatan tenat. GCS 8 dgn byk underlying penyakit. Ketika aku mula berbicara dgn isteri die mcm x mahu utk bercerita. Setelah aku bertye, kemudian dia pun menceritakan sejarah hidup mereka. Mereka berkahwin pada usia 19 thn, pada waktu itu mereka masih muda dan A pun seorang yg kuat kerja mencari nafkah. A bekerja sentiasa bertukar-tukar, namun bkn kerana masalah dlm pekerjaan, tetapi dia sukakan cabaran. Setelah memdapat anak sulung, A mula berubah. Dia kerap keluar malam, blk lmbt. Dia juga merupakan seorang mat rempit di Bandar. Mempunyai ramai geng-geng. Semua nya bermula pada 8 thn lalu dimana A mengambil ganja, isterinya sedar dan melarang, tapi die hnya cakap ambil sedikit sahaja. Kemudian die mengambil dadah. 4 thn kemudian, dan die disahkan menghidap HIV + .. isterinya sukar utk terima namun apakan daya itu adalah suaminya. Keluarga isterinya mengata yg isterinya bodoh kerana masih bersama suami nya, mereka minta supaya mereka bercerai. Tapi isterinya tidak mahu. Begitu kuat nya isteri setia kepada suami. Menurut isterinya, selepas sembuh A, dia ingin menghantar A ke pondok utk belajar agama, A sgt penyayang kepada anak-anaknya dan isterinya. Mereka selalu bersama. tapi apa kan daya, umr nya tidak pnjg. A ditakdirkan meninggal di hospital pada hari yg aku off ( sabtu dan ahad). Apa-apa pun aku memohon agar roh arwah dirahmati.

No comments:

Post a Comment

Sekitar majlis akad nikah dan kenduri kahwin

Alhamdullilah dengan sekali nafas aku telah selamat di ijabkabulkan dengan Isteriku Husna Bt Lutfi pukul 11 pagi pada 11 ogos...