Wednesday, June 12, 2013

Utama kan pandangan manusia?

'Allah tidak melihat pada pakaian kamu, tapi pada hati kamu' Ini adalah hadis yang seringkali kita dengar, tapi sebagai manusia kita tidak pernah tidak membuat kesilapan. Kita sering menilai manusia, kita sepatutnya tidak menilai manusia kerana Allah yang menilai manusia. Contoh nya:- pakai jubah kalau hati busuk, buang sampah merata, cakap kasar. Kita menilai manusia itu tidak merosakkan pakaian yang baik. Kita seringakali meberi alasan kita tidak memakai jubah atau kopiah kerana kita tidak layak atau belum bersedia. bersedia? utk siapa kita bersedia? utk manusia kah? kalau utk Allah kita tidak perlu dengar manusia berkata-kata yang tidak elok tentang pakaian kita atau akhlak.
kalau tidak bersedia atau rasa tidak layak, tiada siapa pun di dunia ini layak memakai pakaian sunnah nabi sampai kiamat. Maka, pakaian sunnah akan pupus. Manusia sepatutnya menggalakkan lagi pakaian sunnah bukannya memandang rendah. bagi mereka yang seringkali mengata mereka yang memakai pakaian sunnah telah rugi akan 3 perkara. 1. Pahala memakai pakaian sunnah 2. Mendapat syafaat nabi dan di cintai nabi 3. Mendapat dosa kerana mengutuk. Hidupkan lah sunnah nabi, jika bukan anda? siapa lagi..

No comments:

Post a Comment

Sekitar majlis akad nikah dan kenduri kahwin

Alhamdullilah dengan sekali nafas aku telah selamat di ijabkabulkan dengan Isteriku Husna Bt Lutfi pukul 11 pagi pada 11 ogos...