Thursday, January 28, 2010

sad=mad=bad


salam alaik!!

Apa yg dpt dikait kan perkataan d ats ini ? sad akan sbb kan kita jd mad... dan mad akan menjadikan kita bad..itu adalah ape yg aku belajar di dalam kelas hari ini. kelas pykatrik. klas ini sangattlah menarik sebab kita blejar mengenai manusia dan masalah2 mental.

Kenapa ada pesakit masalah mental ini? kenapa mereka jadi begitu? jawapan ada pada kita, iaitu masyarakat. pesakit mental menjadi begitu disebabkan kita. dalam erti kata lain Mad society. meraka menjadi gila disebabkan masyarakat yg gila. mereka gagal memahami masyarakat itu sendiri disebabkan masyrakat itu.


Credit to Dr. umeed Ali khan for though us about mental health. He said that teacher are not to give memory to the student. but to make subject intresting so that the student can find by themself. student can read books if they want memory.



Human brain is like computer, where mind is the programme. yes i agree with you and he left us with 2 answer expertice are still debating about it. people have problem wth mind without brain damage? and people can have problem with brain damage?



Sebenarnya, dalam kita tidak sedar, kita mempunyai masalah mental. walaupun kecik mane. contoh nya paranoid. sentiasa berburuk sangka contohnya, kawan berbisik kita sangka mereka sedang umpat kita. oleh itu, nabi Muhammad mengajar kita berfikiran positive dalam pelbagai aspect dari terjerumus masalah mental.



subjek mental health amatlah menarik sebab kita boleh mengenali diri sendi dan masyarakat dari perpektif berbeza.

sekian

~zys~

2 comments:

Sekitar majlis akad nikah dan kenduri kahwin

Alhamdullilah dengan sekali nafas aku telah selamat di ijabkabulkan dengan Isteriku Husna Bt Lutfi pukul 11 pagi pada 11 ogos...