Saturday, February 5, 2011

Tips Interview



dipetik di ittuor, d tls oleh Pojie

Antara yang boleh share, secara umumnya :

1. Tell us about yourself.
Soalan ni yang paling koman sekali sebagai pembuka bicara. Tapi jangan sekali2 under estimate jawapan yang sepatutnya. Penemuduga sebenarnya lebih berminat nak tau pengalaman kerja yang berkaitan dengan jawatan yang dipohon. Dan juga secara tak langsung nak uji communication skill. Merujuk pada apa yang terkandung dalam CV, elaborate lagi.

Elakkan dari :
a. Meleret2 cerita pasal keluarga, hobi, dan sebagainya yang tak berkaitan dengan pengalaman kerja.
b. Apa yang diceritakan tak match dengan apa yang tertulis dalam CV.

2. Through out your working experience, among your immediate superior, who's the most problematic person that you have been work with. And why.
Cerita ala kadar aje la pasal boss lama.

Elakkan dari :
a. Kutuk kaw2 boss lama.

3. In the other way around, who's the most excellent person that you have been work with. And why.
Pun seeloknya cerita ala kadar, tapi lebih sikit dari soalan nombor 2 di atas.

Elakkan dari :
a. Alasan suka kerja dgn boss lama tu tak appropriate. Contohnya, suka boss sbb dia selalu cover line walaupun selalu buat salah. In return, boss suruh cover line dia pulak.

4. Do you have any question for us?
Nah, dia bagi can tanya. Tanyalah soalan yang berkaitan dengan kerja, yang menunjukkan kesungguhan untuk bekerja. Contohnya, tanya pasal projek yang sedang/akan dilaksanakan... tanya pasal peluang untuk mengembangkan kerjaya, peluang sambung belajar ke.... tanya pasal persekitaran kerja, etc.

Elakkan dari :
a. Pantang besar... sebolehnya jangan tanya pasal gaji, elaun dan seumpamanya dulu. Kecuali, kalau penemuduga yang mulakan. Sebab, belum masanya lagi untuk ditanya. There could be 2nd-3rd round... masa tu baru tanya / negotiate.

Wallahua'lam, sekadar berkongsi.

by Pojie

aku terjumpe tadi kt tenet.. tumpang kongsi ye encik pojie

2 comments:

Sekitar majlis akad nikah dan kenduri kahwin

Alhamdullilah dengan sekali nafas aku telah selamat di ijabkabulkan dengan Isteriku Husna Bt Lutfi pukul 11 pagi pada 11 ogos...