Wednesday, April 13, 2011

buah epal jgnlah kau gugur dulu.


Di riwayatkan ada sebuah pokok epal yg berada di sebuah gunung yang tinggi, di ceritakan bahawa tiada seorang pun pernah sampai ke sana. pokok tersebut amatlah lebat buahnya, ada yang rendang boleh di capai dengan tangan, ada juga yang tinggi di puncak pokok. buah yg berada di puncak pokok amatlah tinggi dan tidak pernah siapa pn sampai hatta seranngga pun sukar utk sampai ke sana.

Maka, tersebutlah al-kisah pokok epal tersebut di seluruh negeri akan keajaiban buah tersebut yang boleh menjadikan seseorang itu bahagia dan tenang. buah tersebut berada di puncak pokok, dahan dahan yang ada hanyalah kecil. 3 org pemuda yg inginkan buah tersebut dgn niat yg berbeza. ada niat yg ingin menunjukkan kekuatan, ada yang sekadar ingin membuktikan kepada kekasih akan kemampuan. seorang pemuda ini amatlah pelik sekali, kerana dia ingin mendapatkan buah tersebut kerana ibunya yg sakit sangat inginkan sebelum mati.

latar belakang pemuda tersebut seorg yg susah. ttp pemuda itu sangat rajin dan suka kerja yang mencabar. dia pernah bekerja sebagai pelbagai jenis pekerjaan, niatnya hanya ingin melihat dari sudut berbeza. walau bagaimanapun pemuda tersebut pergi utk mendapat buah epal dgn penuh pengalaman dan keyakinan utk naik bukit tersebut.

berbeza dgn pemuda lain, mereka hidup penuh dgn kebiasaan. tiada rintangan, ujian, dan hanya pergi dgn pengawal sehingga sampai ke atas bukit. mereka hanya perlu masa selama 2 hari sahaja, berbeza dgn pemuda yg susah tadi, seminggu masa utk sampai.
kemudian, mereka terjumpa setelah semggu pemuda yg kaya ini ut mengambil buat tersebut, pemuda yg susah ini kemudian hanya mengabil masa 1 jam sahaja utk mengambil buah epal tersebut. di sepanjang pokok tersebut ada pelbagai rintangan, serangga, ular, dahan yg rapuh. berdasarkan pengalaman dan dugaan yg pernah di lalui oleh pemuda ssh itu, semua itu bknlah halangan baginya. akhirnya, pemuda ssh itu berjaya membawa blk epal kepada ibunya yg sedang sakit. dan pemuda yg senang itu tidak pernah merasai ujian yg mencabar itu melepas utk merasai kemanisan dan kebahagian epal itu.

3 comments:

  1. Good motivational story.. its inspiring me.. btw, im hoping to be like the pemuda yang susah tu.. bt its not that easy kan? Just hope the best for us.. =)

    ReplyDelete
  2. pengalaman mengajar erti kehidupan...menjadikan hidup lebih bermakna....

    ReplyDelete
  3. ramadan: hehe.. cite yg aku create and tambah2..
    shahidah: betul tu.. byk betul..

    ReplyDelete

Sekitar majlis akad nikah dan kenduri kahwin

Alhamdullilah dengan sekali nafas aku telah selamat di ijabkabulkan dengan Isteriku Husna Bt Lutfi pukul 11 pagi pada 11 ogos...